נראה שפולקסווגן ישראל הקפידה לאחר בכל הקשור לטיגואן הנוכחי. הדגם שנחנך ב-2015 הגיע לכאן ב-2017, ואילו פולקסווגן טיגואן אולספייס (Allspace), גרסה מוארכת לשבעה שהוצגה עוד ב-2017, התייצבה בישראל רק כעת, בסוף 2021. 

הקשר, פרטים
טיגואן אולספייס המוצע כאן חולק את העיקר עם סקודה קודיאק כפול-ההנעה – הרצפה, MQB; בסיס הגלגלים, 278.9 ס"מ; יחידת הכוח: טורבו-בנזין 2.0 ליטר 190 כ"ס, תיבה דו-מצמדית, הנעה כפולה. בהשוואה לטיגואן הרגיל, בסיס הגלגלים שלו ארוך ב-11 ס"מ, והאורך ב-22 ס"מ, ל-473 ס"מ (לקודיאק 470 ס"מ). 

פולקסווגן טיגואן אולספייס - מבחן דרכים (2.0 ל', הנעה כפולה)
צילום: אלי שאולי

גרסה זו מוצעת ברמת הגימור 'אלגנס פרמיום' שמחירה 230,000 שקלים, רק 10,000 שקלים יותר מהגרסה הקצרה המקבילה. המפרט ממש עשיר, וכולל שליטה אלקטרונית בבולמי הזעזועים, תאורת לד מלאה מלפנים ומאחור, חישוקי "19, מצלמות היקפיות, גג זכוכית (תוספת), וו גרירה, מפתח חכם, תפעול חשמלי לדלת תא המטען ולמושבים הקדמיים שהם גם מאווררים, מולטימדיה עם צג "8 מחוונים מוקרנים ותצוגה עילית, בקרת אקלים דו-אזורית ופתחי מיזוג מאחור, טעינה אלחוטית. במפרט הבטיחות בלימה אוטונומית, תיקון סטייה מנתיב, ניטור שטחים מתים, בקרת שיוט אדפטיבית. 

עיצוב, נראות 
הטיגואן כבר אינו צעיר, אך הוא נראה נאה ועיצובו נכון לרכב פנאי, משדר חוסן ומפגין בגרסה זו גם את ממדיו. המראה קצת פחות אלגנטי מזה של קודיאק, נאה מטיגואן רגיל בשל האורך הנוסף, החישוקים הגדולים והחזית הכסופה והחסונה המוכרת מהגרסאות הספורטיביות יותר, והמודגשת על-ידי קו לד רוחבי הבולט בלילה.  

פולקסווגן טיגואן אולספייס - מבחן דרכים (2.0 ל', הנעה כפולה)
צילום: אלי שאולי
פנים הרכב 
סביבת הנהג מוכרת מהדור הקודם של דגמי הקבוצה, וגורמת להרגיש בבית; הטכנולוגיה אינה באה על חשבון השימושיות והנדסת האנוש הטובה. דברים אלה מוצאים ביטוי בבורר ההילוכים הגדול והנוח לשימוש (בניגוד לבורר הזעיר בדגמים החדשים) ובחוגת מצבי הניהוג, בצג המולטימדיה שאינו ענק אך נוח לתפעול הודות לחוגות כמו של מערכת השמע.

תפעול בקרת האקלים חיצוני והיה יכול להיות ממש טוב אם בפולקסווגן היו מוותרים על פסי המגע לקביעת הטמפרטורה, שהגיעו לרכב במקצה השיפורים. המחוונים המוקרנים נאים ובעלי תצוגות קלאסיות ותפעול מערכות מגלגל ההגה, כמו תצוגת מחשב הדרך, נוח.  

הצבע השחור דומיננטי מדי, מכיוון שגם ריפוד העור כזה. סביבת הנהג מוצקה במבנה, איכותית בחומרים ובהרכבה. טיגואן אינו מהדגמים המבליטים לראווה כל פרט ונדרש זמן כדי להעריך לא רק את שפע האבזור אלא גם את השימושיות, המוצאת ביטוי גם בשפע תאי אחסון נוחים, כמו אלה הגדולים שבדלתות. גג הזכוכית (10,000 שקלים) ממש ענק והלהיב את הנוסעים, הכיסוי הדקיק פחות. 

פולקסווגן טיגואן אולספייס - מבחן דרכים (2.0 ל', הנעה כפולה)
צילום: אלי שאולי

איכות התמונה של המצלמות אינה ברורה תמיד, ההתרעות ההיקפיות היסטריות, והתצוגה העילית מעט פשוטה מדי. 

המושבים הקדמיים כוללים כאמור תפעול חשמלי והם גם מאווררים, והם נעימים לישיבה ולשהות ממושכת; הייתי שמח לעוד קשיחות לגב התחתון. תנוחת הנהיגה הגבוהה מעניקה שדה ראייה טוב. 

המרחב בשורה השנייה מצוין, ובגלל שהמושב גבוה לא קשה להתחשב ביושבי השורה השלישית. הכניסה לשורה השלישית נוחה, בייחוד לילדים. המושב שם גבולי מאוד למבוגרים: הוא נמוך מאוד, זווית המסעד אינה נוחה, מרווח הראש גבולי ובכל זאת מרווח הרגליים שם סביר. מנגד, המקום מתאים לילדים, ואלה שהתארחו שם דווקא נהנו.

פולקסווגן טיגואן אולספייס - מבחן דרכים (2.0 ל', הנעה כפולה)
צילום: אלי שאולי

תא המטען קטן כאשר כל המושבים בשימוש (230 ל'), יש לו נפח גדול מאוד כאשר השורה השלישית מקופלת (770 ל'), וענק כאשר גם השנייה מקופלת (1755 ל'). הרכבת הכיסוי מעט קשה, ולזה יש מתחת לרצפה מקום מסודר להנחתו. 

מנוע, ביצועים 
לטיגואן כאמור מנוע טורבו-בנזין 2.0 ליטר וזה מייצר 190 כ"ס ב-4200-6000 סל"ד ו-32.6 קג"מ ב-1500-4100 סל"ד, כך שמדובר ברצועת כוח רחבה מאוד של 4500 סל"ד. התיבה היא הדו-מצמדית של קבוצת פולקסווגן, וההנעה כפולה. משך ההאצה מ-0 ל-100 קמ"ש הוא 7.7 שניות והמהירות המרבית 215 קמ"ש (7.4 שניות, אותה מהירות).

זו חטיבת כוח אפקטיבית מאוד המעניקה ביצועים מצוינים – החל מהזינוק, עבור בצבירת מהירות גם בעלייה, ועד להאצות ביניים לעקיפה בתנאים מכבידים. אופי ההתנהלות סולידי – גם בגלל תגובת המצערת, גם בגלל פעולת התיבה – וההתנהלות לכן מאוד נעימה בשיוט מהיר. מעבר למצב 'ספורט', יוסיף ליכולת באמצעות תגובות נחושות יותר של המצערת ושל התיבה. הבורר עצמו נוח לשימוש, אבל חבל שחסרים פקדי הילוכים מאחורי ההגה. 

פולקסווגן טיגואן אולספייס - מבחן דרכים (2.0 ל', הנעה כפולה)
צילום: אלי שאולי

צריכת הדלק אינה מרהיבה; הטיגואן אינו קטן, וההנעה כפולה. בתוואי המבחן הצריכה עמדה על 9.1 ק"מ/ל' ובשיוט התייצבה על 11.5 ק"מ/ל'. 

נוחות, התנהגות 
נוחות הנסיעה בעיר טובה למדי, אך במצב הבולמים הרך אלה עלולים להיות "עסוקים" מדי על רוב השיבושים בעיר בנסיעה איטית, ואז נשמעים לעיתים גם רעשי מתלים. בכבישים הבין-עירוניים הנוחות משתפרת, אך המאפיינים נשארים. המצב הרך לא מספיק מרוסן, ולכן העדפתי את המצבים הקשיחים יותר בכיוון המתלים. רעשי הכביש מוחרשים היטב, רעשי הרוח פחות. 

בשבילים משדר הטיגואן המוארך חוסן מבני, הנסיעה בהם נעימה גם מכיוון שהוא מסתדר טוב למדי עם שינויי גובה, אבנים שתולות בשבילים כאלה.  

פולקסווגן טיגואן אולספייס - מבחן דרכים (2.0 ל', הנעה כפולה)
צילום: אלי שאולי

הטיגואן מתנהל בכביש המפותל כפי שהוא נראה: סולידי, מפגין יכולת דינמית גבוהה, מוסיף אחיזה טובה. ההנעה הכפולה מסייעת לצלוח פניות במהירות ועוזרת לרסן תת היגוי לפני שהוא מתפתח; בפניות הדוקות בכביש רטוב ניתן לחוש לעיתים כיצד הכוח גורם לצמיגים הקדמיים לאבד אחיזה ולהחליק עד שההנעה האחורית נכנסת לפעולה. ההיגוי מדויק למדי והתגובות להפניה מדודות. משקל ההגה קל מדי במצבי נהיגה רגילה, טוב יותר במצב 'ספורט'. לבלמים פעולה צפויה והדרגתית. 

פולקסווגן טיגואן אולספייס - מבחן דרכים (2.0 ל', הנעה כפולה)
צילום: אלי שאולי

מחיר, תמורה 
טיגואן אולספייס הוא רכב פנאי המציע, ראשית, מקום לשבעה נוסעים, ומוסיף על כך אבזור עשיר במיוחד, יחידת כוח יעילה, הנעה כפולה. כל אלה יוצרים רכב שימושי מאוד, עשיר, עם ביצועים טובים, יכולת מכובדת, כאשר רק הנוחות אינה מתעלה. 

המחיר, 230,000 שקלים לרכב ההדגמה, אינו נמוך כמובן, אבל בהינתן מה שטיגואן אולספייס מעניק והאופן בו הוא מבצע, וביחס למתחרים מקבילים בשוק – הוא אפילו זול מגרסה מקבילה של סקודה קודיאק ברמת גימור נמוכה יותר – הוא מציע תמורה בהחלט טובה. 

פולקסווגן טיגואן אולספייס - מבחן דרכים (2.0 ל', הנעה כפולה)
צילום: אלי שאולי

*פורסם ב-04/01/22 (נוסף וידאו)